Sunday, November 27, 2011

Mou iyo...!!!


Keif halukum ashabi? Lama dah tak bertegur sapa dalam blog ni. Maaf sangat-sangat ye. Banyak kali sebenarnya rancang nak membebel dalam blog ni tapi selalu terhalang sebab sibuk dengan urusan keluarga. Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat ALLAH S.W.T. yang masih menghidupkan kita semua sehingga dah beralih tahun 1433H. Tadi, belek-beleklah jugak entry-entry ana yang sebelum ni. Tiba-tiba rasa macam tak sesuai je nama blog ni Tinta-tinta Murobbiah sebab ana perasan ana banyak membebel je dalam blog ni. Pok pek sana, pok pek sini. Pok pek sesaje je keme ni ye. Ops, ter"speaking" Peyghok pulak. Hehe. Ate, mana idoknye. Udoh keme punya blog, sini jela keme nak pok pek pun. InshaALLAH , pok pek yang bermanfaat. InshaALLAH, ana akan sentiasa usahakan... ^_^

Mou iyo...!!!
Nanda kore?
Doshite???
Anatawa tottemo..... Grrrr...
Michi ni mayou...!!!

Oh, sudah! Membebel dalam Bahasa Jepun pulak ye? Nak tau kali ni apa pulak sebab ana membebel? Alasan yang sama jugak seperti entry sebelum ni, Kenapa? Wajib ke...??? Mou iyo: ENOUGH...!!! Sudah-sudahlah tu nak bising-bising pasal hal ni dengan ana. Cemuihlah... Kenapa? Ana takde pun nak masuk campur hal orang lain + tak menyusahkan sesiapa pun sekiranya ana lebih memilih untuk "sendiri'. Ana bersyukur sangat-sangat ALLAH mengurniakan hidup ana sebegitu rupa. Sebab apa? ALLAH nak pelihara ana dari perkara-perkara yang tak sepatutnya. Kadang-kadang, ana kesal + sedih. Hina sangat ke ana di mata "mereka" ini? Penat... Sungguh, ana penat... Penat nak menghadapi orang macam ni. Penat nak bagi hujah kepada "mereka". Penat nak berdolak dalih lagi. Penat, penat sangat T_T

Nasihat Luqman:

*Bersyukurlah kepada Allah, Kerana bersyukur itu adalah untuk dirimu sendiri dan jika tidak sesiapa yang bersyukur, Sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Terpuji.


Tak boleh ke, letakkan diri ana di situasi Gadis A?
Gadis B : “Oo patut la kau belum ade boyfriend…”
Gadis A : “Couple…? Aku hanya mencari suami yang boleh dijadikan kekasih, bukan kekasih yang belum tentu jadi suami“
Gadis B : ” Ee.. Kau tak jeles ke tengok kami ada pasangan masing-masing? Rasa bahagia tau..”
Gadis A : “Aku lebih risaukan Allah cemburu terhadapku. Aku rasa lebih bahagia jika Allah mengasihi aku..”
Sungguh, ana katakan. Ana hanya mencari kekasih untuk dijadikan SUAMI, KHALIFAH hidup ana... Jujur ana katakan, ana tak mampu nak jaga banyak hati. Apatah lagi, nak pelihara cinta. Buat masa ni, bagilah ana masa nak pelihara cinta ana kepada ALLAH, KekasihNya, emak abah, ahli keluarga ana + sahabat-sahabat ana dahulu. Tolonglah 2x, tolonglah faham. Susah sangat ke? (Karate sat gi, baru tau) Ingat senang ke? SUSAH tahu tak? Walaupun susah mujahadah ini, tapi ana tahu penghujungnya akan manis. Ana tiada masa pun nak menyusahkan diri dengan cemburu kepada sahabat muslimat yang dah ikatan dengan sesiapa. Itu rezeki mereka, alhamdulillah. Teruk sangat ke ana sebab tak dipunyai sesiapa lagi? Biarlah "perkara" tu timbul sekali seumur hidup. Hmm... Tapi, bila fikir-fikir balik. Mungkin "mereka" ni risaukan ana kot. Terima kasih sangat-sangat tapi janganlah risau sangat ye sebab ALLAH dah aturkan yang terbaik untuk kita. Cuma, kita je yang kena berusaha, berikhtiar, berdoa, tawakkal kepadaNya. InshaALLAH, sampai masanya nanti. Sekiranya tiada jodoh di dunia ni, kemungkinan "si dia" tu dah tiada lagi di dunia ni. (Berdasarkan ceramah yang ana pernah dengar sebelum ni.) InshaALLAH, bertemu semula di sana... :)

APA...??? Ana takde perasaan dekat golongan Adam? Dey, siapa kata? Abah dan abang-abang ana tu bukan kaum Adam ke? Tipulah takde. SIAPA...??? Bak mai RM500, baru jawab. (Oh tidak, mata duitan...) Biarlah ana dan ALLAH yang Maha Mengetahui sahaja yang tahu sebab...........

"Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya. Maka, dia adalah seorang yang syahid."

(Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami dan lain-lain)

Bagilah ana peluang untuk merasa syahid di sisiNya... ALLAH...

Kesimpulan: Hidup ini punyai banyak pilihan dan semestinya setiap pilihan itu ada akibatnya yang tersendiri. Maka, di sinilah pentingnya peranan kita dalam memilih pilihan yang betul. Tanggungjawab itu ada pada diri kita. Selamat membuat pilihan :)

*Maaf sangat-sangat sekiranya entry ini mengganggu dan banyak sangat bebelan Mak Cik Aula ni. Sila sudikan diri abaikan entry ini. Shukron. Sampai di sini dahulu untuk hari ni, lepas Subuh nanti ana nak bermusafir ke Bota, Perak. Doakan ana sekeluarga selamat sampai. Assalamu'alaikum :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

| A Caliph's Journey | Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal

Winking Line Smiley