Thursday, December 15, 2011

Akan Datang...

PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (PENGAJIAN AGAMA)
SEMESTER 3

1)KURSUS WAJIB

WAJ3106 Hubungan Etnik 2(2+0)
- Kursus ini memfokuskan hubungan etnik di Malaysia, konsep-konsep asas hubungan etnik, masyarakat pluralistik Alam Melayu, pembangunan ekonomi dalam konteks hubungan etnik di Malaysia, pembangunan politik dalam konteks hubungan etnik di Malaysia, perlembagaan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia, agama dan hubungan etnik, cabaran dan pemupukan hubungan etnik di Malaysia, dan hubungan etnik: peranan kerajaan dan masyarakat.

WAJ3110 Kokurikulum - Unit Beruniform I 1(0+1)
- Kursus ini meliputi sejarah unit beruniform, struktur dan organisasi, perlembagaan unit beruniform, pengurusan dan pentadbiran, disiplin dan kerohanian, asas pertolongan cemas, asas kawad kaki, istiadat dan orientasi kurikulum Unit Beruniform sekolah rendah.

WAJ3114 Bina Insan Guru Fasa III (10 jam)
-Kursus ini bertujuan memupuk kesedaran tentang kepentingan khidmat kemasyarakatan. Pelajar didedahkan kepada kemahiran merancang, mengendali dan menghadiri bengkel serta penekanan tentang etiket sosial dan protokol, pengucapan awam, kesantunan berbahasa, kemahiran mendengar secara efektif, tertib di meja makan, pengendalian majlis rasmi dan etika berpakaian.

2)KURSUS TERAS

Pengajian Profesional

EDU3104 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku 3(3+0)
-Kursus ini membincangkan pengurusan bilik darjah sekolah rendah, peranan guru dalam mengurus bilik darjah, model-model pengurusan disiplin, masalah disiplin murid-murid dan pengurusan murid-murid berkeperluan khas

Amalan Profesional
*Pengalaman Berasaskan Sekolah III – Kursus Elektif 1

3)KURSUS MAJOR SEMESTER 3 PENDIDIKAN ISLAM PENDIDIKAN RENDAH

PIM3105 Pendidikan Ibadah Sekolah Rendah 3(3+0)
-Kursus ini memberi tumpuan kepada pengenalan konsep ibadah dalam Islam, Ibadah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah, analisis dan huraian isi kandungan Ibadah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah tahun 1 – 6, aplikasi strategi pengajaran dan pembelajaran Ibadah tahun 1-6, penyediaan rancangan pengajaran Ibadah tahun 1 - 6 dan amali pengajaran Ibadah.

PIM3106 Pendidikan Sirah Sekolah Rendah 3(3+0)
-Kursus ini memberi tumpuan kepada pengenalan konsep Sirah dalam Islam, Sirah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah, analisis dan huraian isi kandungan Sirah dalam sukatan pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah tahun 1 – 6, aplikasi strategi pengajaran dan pembelajaran Sirah tahun 1-6, penyediaan rancangan pengajaran Sirah tahun 1 - 6 dan amali pengajaran Sirah.
4)PAKEJ ELEKTIF

Pakej Elektif 1- Bahasa Arab

BAM3102 Kaedah Pengajaran Kemahiran Bahasa Arab 3(3+0)
-Kursus ini membincangkan kaedah-kaedah pengajaran kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Kursus ini juga mengupas dengan mendalam langkah-langkah pengajaran bagi setiap kemahiran, faktor-faktor yang membantu penguasaan sesuatu kemahiran dan halangan-halangan yang menganggu dari penguasaan sesuatu kemahiran bahasa. Kursus ini juga membincangkan kaedah praktis penulisan khat dan imlak.

Pakej Elektif 2-Pendidikan Al-Quran

PQE3101 Tilawah dan Tafsir Al-Quran 3(3+0)
-Kursus ini menggabungkan tajuk tilawah dan tafsir Al-Quran. Tumpuan topik dalam bahagian tilawah akan membincangkan beberapa kelebihan dan hukum berkaitan al Quran, isti`azah, basmalah, takbir, dan khatam al-Quran. Topik-topik perbincangan dalam bahagian tafsir pula berkaitan israiliyyat dalam tafsir, tafsir ayat aqidah, tafsir ayat hukum, tafsir ayat akhlak, tafsir kisah para nabi dari Quran dan tilawah surah-surah pilihan.

Bismillahhirrohmanirrohim, subhanALLAH 3X....
Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat ALLAH S.W.T. sebab masih hidup lagi hari ni sehingga memampukan diri untuk update blog ni. Hmm, pening tak baca post bahagian atas ni? Ana sampai sekarang sangat-sangat teruja sebab inilah pertama kali dalam hidup tengok silibus-silibus yang siap ada pakej sekali.

Wah...!!! (muka tak percaya)

Hmm, inilah cabaran akan datang yang tak lama lagi menjelma. Ya ALLAH, macam susah je sem depan ni. Macam mana nak buat ni...??? Mak kata, "Dok diam-diam dalam kelas tu. Dengo ape yg diajo. InshaALLAH, dapatle. Bukan susoh sangat pun." Ye, baik emak. (+,+) Betul jugakkan, dalam dunia semua orang nak yang senang je. Ade ke nak yang susah-susah? Takkan...

Bukan susah nak susah, bukan senang nak senang.

Pilihannya terletak pada diri kita sendiri. Kita tahu apa yang kita nak. Jadi, pandai-pandailah berusaha mengejonye. Kejo yeop, kejo! Atenye pun. Hehe... Akhir kata, robbi yassir wa laa tu'assir. Wassalam.

P/s: Berdebo-debo keme menunggu keputusan sem 2 ni. Ya ALLAH, berikan ganjaranMu kepada kami setimpal dengan usaha kami. Amin... :)

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

| A Caliph's Journey | Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal

Winking Line Smiley